Επαγγελματίας Αυτοδύτης

 Ο αυτοδύτης καλείται να εκτελέσει μία ευρεία γκάμα εργασιών κάτω από τον βυθό, εργασίες που δεν μπορούν να εκτελεσθούν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά αυτόνομα αναπνευστικά μέσα. Ο αυτοδύτης καλείται να εκτελέσει καταδύσεις είτε αυτόνομα, είτε ως συνοδός αυτοδυτών σε τουριστικές – ψυχαγωγικές δραστηριότητες, είτε ως εκπαιδευτής ή βοηθός εκπαιδευτή αυτοδυτών, είτε ως επαγγελματίας δύτης, εκτελώντας τεχνικές υποβρύχιες εργασίες σε πλοία, ιχθυοτροφεία, τεχνικά έργα, επιστημονικές έρευνες και έργα, καθώς και να χειρίζεται, υποβρύχιες συσκευές απαραίτητες για την εκτέλεση έργων (ρομποτικοί μηχανισμοί, κάμερες κινηματογραφικών και τηλεοπτικών συνεργείων), ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμβολή του σε διαδικασίες διάσωσης ή έρευνας ατυχημάτων.

Υπάρχουσα κατάσταση απασχόλησης
Στη χώρα μας το συγκεκριμένο επάγγελμα ασκείται σε κλάδους οικονομικής δραστηριότητας τόσο του ιδιωτικού όσο και του δημόσιου τομέα. Το επάγγελμα του αυτοδύτη στη σημερινή αγορά εργασίας έχει προοπτικές ανάπτυξης καθώς η στήριξη του κράτους στον εναλλακτικό τουρισμό δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας κυρίως στα νησιά μας.
Επίσης, η ναυτιλία χρησιμοποιεί συχνότερα αυτοδύτες για έλεγχο η καθαρισμό των υφάλων γιατί κοστίζει λιγότερο από τον δεξαμενισμό. Τέλος, με την ανάπτυξη των τουριστικών λιμανιών στην χώρα [Μαρίνες] χρειάζονται όλο και περισσότεροι αυτοδύτες για την κατασκευή αγκυροβολίων, καθαρισμό υφάλων και υποβρύχιων μικροεπισκευών.
Αν και η ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος το κάνει μη προσιτό για τους πολλούς, οι προοπτικές φαίνεται να είναι αισιόδοξες για το συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο, καθώς η ανάπτυξη του τουρισμού της ναυτιλίας και του Yachting, όπως και της ιχθυοκαλλιέργειας ανεβάζει την ζήτηση αυτοδυτών. 
Σχολές εκπαίδευσης
  • Το σχολείο Αυτοδυτών - Ναυαγοσωστών του Πολεμικού Ναυτικού
 Οι παρακάτω προϋποθέσεις θεωρούνται απαραίτητες για την ένταξη των μαθητών στο σχολείο Αυτοδυτών - Ναυαγοσωστών :
α. Υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου ότι θέλει να φοιτήσει στο σχολείο Αυτοδυτών - Ναυαγοσωστών.
β. Βεβαιωτικό Α.Ν.Υ.Ε για την άριστη υγεία και την καταλληλότητα του υποψηφίου.
γ. Η επιτυχής ολοκλήρωση της δοκιμασίας του θαλάμου επαναπιέσεως.
δ. Ηλικία μέχρι τριάντα πέντε (35) ετών για Αξιωματικούς - Ανθυπασπιστές και τριάντα (30) ετών για Υπαξιωματικούς, ΕΠΥ και ΕΠΟΠ. Για προσωπικό Σωμάτων Ασφαλείας και Δημοσίων Φορέων δεν υφίσταται όριο ηλικίας, εφόσον αυτό διέλθει επιτυχώς τις προβλεπόμενες ιατρικές εξετάσεις και αθλητικές δοκιμασίες.
ε. Ο εκπαιδευόμενος πρέπει να είναι τουλάχιστον απόφοιτος Λυκείου. 
στ. Να ολοκληρώσει επιτυχώς τις κάτωθι αθλητικές δοκιμασίες, οι οποίες πραγματοποιούνται προ της ενάρξεως της εκπαιδεύσεως και αφού ο υποψήφιος έχει προσκομίσει στη ΣΥΚ, απόφαση της Α.Ν.Υ.Ε που τον κρίνει κατάλληλο:
(1) Τροχάδην ενός (1) μιλίου ξηράς (1.609m) σε χρόνο μικρότερο των οκτώ (8) λεπτών, με αθλητική περιβολή.
(2) Είκοσι (20) τουλάχιστον συνεχόμενες κάμψεις (push ups), άνευ χρονικού περιορισμού.
(3) Τριάντα (30) τουλάχιστον συνεχόμενες αναδιπλώσεις κοιλιακών, άνευ χρονικού περιορισμού.
(4) Τέσσερις (4) τουλάχιστον συνεχόμενες έλξεις στο μονόζυγο (λαβή λίγο πιο ανοιχτή από το ύψος των ώμων με τις παλάμες αντίθετα του προσώπου (να μην κοιτάνε το πρόσωπο)), άνευ χρονικού περιορισμού.
(5) Πέντε (5) τουλάχιστον συνεχόμενες βυθίσεις στο δίζυγο άνευ χρονικού περιορισμού.
(6) Συνεχής κολύμβηση τριακοσίων (300) μέτρων σε ελεύθερο στυλ (άνευ πτερυγίων) με περιβολή κολυμβήσεως, σε χρόνο μικρότερο των εννέα (9) λεπτών (Εκτελείται στο κολυμβητήριο).
 
2. Κατά την διεξαγωγή των ανωτέρω δοκιμασιών με α/α (2) έως (5), μεσολαβεί χρόνος τουλάχιστον δύο (2) λεπτών.
Τα είδη των εκπαιδεύσεων που παρέχονται είναι:
  • Αρχική χειριστών μαχητικών – εκπαιδευτικών αεροσκαφών
  • Συντήρηση χειριστών μαχητικών – εκπαιδευτικών αεροσκαφών
  • Πληρωμάτων μεταφορικών – ελικοφόρων αεροσκαφών
Η εκπαίδευση των χειριστών μαχητικών – εκπαιδευτικών αεροσκαφών (Αρχική, Συντήρηση) αφορά πληρώματα αεροσκαφών που διαθέτουν εκτινασσόμενο κάθισμα. Στις εκπαιδευτικές σειρές συντήρησης χειριστών μαχητικών – εκπαιδευτικών αεροσκαφών, παρέχεται – σε συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευομένων – εκπαίδευση στη νυχτερινή επιβίωση και διάσωση.
Επίσης παρέχεται εκπαίδευση σε πληρώματα αέρος ξένων Αεροποριών καθώς και σε μέλη-διασώστες (και αυτοδυτών) πολιτικών φορέων και συλλόγων.
  • Η Σχολή Αυτοδυτών και Ναυαγοσωστών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού ιδρύθηκε το 1974 και έχει έδρα την Πάτρα.

Είναι η μοναδική Σχολή Ναυαγοσωστικής που διαθέτει δύο Κρατικές άδειες λειτουργίας, την υπ' αριθμόν 01/2002/630942/2119.4/16/02 του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πατρών και την υπ' αριθμόν 982/09.10.03 της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας.

Επιπλέον το Σώμα Εθελοντών Σαμαρειτών, Διασωστών και Ναυαγοσωστών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στα πλαίσια του οποίου λειτουργεί η Σχολή, είναι αναγνωρισμένο ως το μοναδικό πλήρες μέλος της Διεθνούς Ναυαγοσωστικής Ομοσπονδίας (I.L.S.F.) στην Ελλάδα.

Ο αριθμός καταχώρισης μόνιμου μέλους της ILSE είναι 12-14.05.00 Netherlands / ILSE Board Meeting Minutes.

Στα πλαίσια της συνεργασίας της με επίσημους κρατικούς φορείς η Σχολή Αυτοδυτών Ναυαγοσωστών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, απόφοιτοί της Εθελοντές Ναυαγοσώστες εκπαιδεύονται στο Σχολείο Εκπαίδευσης Θαλάσσιας Επιβίωσης της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η Σχολή διαθέτει πιστοποιημένους Εκπαιδευτές/Εκπαιδευτές Εκπαιδευτών/Διεθνείς Εκπαιδευτές Ναυαγοσωστικής, Διεθνείς Ναυαγοσώστες, Ναυαγοσώστες-Διασώστες, Εκτιμητές/Εκπαιδευτές/Εκπαιδευτές Εκπαιδευτών Επικινδυνότητας Παραλίας, Αθλητές/Διαιτητές/Προπονητές Αθλητικής Ναυαγοσωστικής, Επαγγελματίες Ναυαγοσώστες και Ναυαγοσωστικά Διασωστικά Σκάφη.

Όλοι οι απόφοιτοι της Ναυαγοσωστικής Σχολής μπορούν να συμμετέχουν στις κρατικές εξετάσεις του Λιμενικού Σώματος για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας Ναυαγοσώστη.

Επίσης η Σχολή Αυτοδυτών Ναυαγοσωστών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού εκπροσωπείτε στο Διοικητικό Συμβούλιο καθώς και στις Επιτροπές Διάσωσης και Εκπαίδευσης της Διεθνούς Ναυαγοσωστικής Ομοσπονδίας της Ευρώπης (I.L.S.E.)

Υπάρχουν κι άλλες πολλές ιδιωτικές σχολές εκπαίδευσης αυτοδυτών.