Οδηγίες για Γονείς: Συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου

Ενημέρωση γονέων-κηδεμόνων πριν την συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου
Μια  Λήψη Απόφασης των παιιδών σας σε μία μεταβατική περίοδο

Η συμβουλευτική διαδικασία που ακολουθείται κατά τη διάρκεια των ατομικών συνεδριών του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμου  ασχολείται με τους τρόπους, τις μεθόδους και τις διαδικασίες με τις οποίες μπορούν να υποστηριχθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες για να μπορούν να διαχειριστούν με επιτυχία τις μεταβάσεις κατά τη διάρκεια τόσο της εκπαιδευτικής  διαδικασίας (αλλαγή από το δημοτικό στο γυμνάσιο, στο λύκειο, στο πανεπιστήμιο, στο χώρο της εργασίας), όσο και των προσωπικών μεταβάσεων (από την παιδική στην εφηβική και την μετεφηβική ηλικία) αξιοποιώντας το δυναμικό τους 

Οι μεταβάσεις αυτές, και γενικά οι αλλαγές στη ζωή όλων μας, μπορεί να ακολουθούνται από προβλήματα, δυσκολίες, εμπόδια,  να χρειάζεται να παρθούν σημαντικές αποφάσεις, να γίνουν επιλογές, να αντιμετωπιστούν παλαιές ή νέες κοινωνικοοικονομικές συνέπειες(ανεργία γονέων, χαμηλό εισόδημα οικογένειας, ανάγκη για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση και εργασία) ή να αντιμετπιστούν  απρόβλεπτα γεγονότα/καταστάσεις (covid, θάνατος ή σοβαρό πρόβλημα υγείας ενός αγαπημένου προσώπου, προσωπικό πρόβλημα υγείας, πόλεμος, σεισμός ή άλλες φυσικές καταστροφές, κτλ) τα οποία  επηρεάζουν αναπόφευκτα, και πολλές φορές σε σημαντικό βαθμό, τη λήψη απόφασης για την επιλογή της επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Η διαδικασία λήψης απόφασης επηρεάζεται, λοιπόν, και από την αντίδραση ενός ατόμου  και από τον τρόπο της αντιμετώπισης όλων αυτών των καταστάσεων, αλλά και των επιπτώσεων τους δημιουργώντας πρόσθετο άγχος και προβλήματα στην ληψη μιας απόφασης όπως ειναι και το Μηχανογραφικό Δελτίο που στα μάτια των μαθητών/τριών επενδύεται με τον μανδύα της επαγγελματικής επιτυχίας.

Ζούμε, για ακόμα μια φορά στην ιστορία, σε μια χρονική περιόδο με απότομες και μεγάλες  αλλαγές, τόσο σε οικονομικό, όσο  και σε κοινωνικό επίπεδο.  Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της περιόδου είναι ότι μας οδηγεί σε απρόβλεπτες μεταβάσεις, όπως το γεγονός ότι η αγορά εργασίας μεταβάλλεται συνέχεια, ενώ, παράλληλα, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερες δυσκολίες τόσο  των συνθηκών εργασίας τους όσο και των συνθηκών βιοπορισμού.

 Αυτο δημιουργεί μία πρόσθετη ανασφάλεια στους μαθητές και τις μαθήτριες που καλούνται αυτή την περίοδο να συμπληρώσουν τα Μηχανογραφικά τους Δελτία, η οποία εκφράζεται μέσα από σκέψεις όπως: "δεν ξέρω τι θα μου συμβεί αύριο, γι΄αυτό πρέπει να είμαι πολύ προσεκτικός/ή" ή μήπως κάνω λάθος επαγγελματική επιλογή και δεν θα έχω δουλειά όταν τελειλώσω", "δεν μπορώ να αποφασίσω", "θα πάω σε αυτή τη σχολή/θα σπουδάσω αυτό το επάγγελμα, γιατί μου είπαν ότι είναι το επάγγελμα του μέλλοντος/έχει σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση", κτλ.

Και αυτό το άγχος είναι απόλυτα αναμενόμενο και φυσιολογικό γιατί είναι ένας δείκτης ότι ο μαθητής/η μαθήτρια έχει πλήρη ενσυναίσθηση της υπάρχουσας κατάστασης, αρκεί το άγχος αυτό να φτάνει μέχρι το σημείο που δεν τον/την κάνει να το βάλι στα πόδια, να παλευει με ένα αόρατο εχθρό ή να παγώσει και να μην ξέρει τι να κάνει.

Και το άγχος τι να το κάνει?

Μα χάνεται τις περισσότερες φορές, σχεδόν μαγικά,αν οι γονείς μαζί με τους μαθητές/τριες αναλογιστούν ότι η επαγγελματική αποκατάσταση και η επαγγελματική ανάπτυξη τους είναι μια εξελικτική πορεία κάθε ατόμου η οποία πορεία σχετίζεται τόσο με το χώρο της εργασίας, όσο και με μια  πορεία ζωής που αναπτύσσει και την ίδια του/της την ταυτότητα. Και αυτό συνέβαινε, συμβαίνει και θα συμβαίνει καθόλη τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου.

Με αυτή την έννοια, η οποιαδήποτε επαγγελματική απόφαση, αποκατάσταση και ανάπτυξη αποτελεί μια συνεχή πορεία, δηλαδή αποτελεί μια μακροχρόνια αναπτυξιακή διαδικασία που περιλαμβάνει διάφορους τυχαίους και μη τυχαίους παράγοντες που διαμορφώνουν σταδιακά την επαγγελματική σταδιοδρομία ενός ατόμου. 

Έτσι, στα διάφορα στάδια της επαγγελματικής ανάπτυξης το άτομο δημιουργεί την αυτοεικόνα του (ταλέντα, ενδιαφέροντα, αξίες, κ.λπ), συγκεντρώνει συνεχώς πληροφορίες για τον κόσμο της εργασίας και την εξέλιξη των επαγγελμάτων, θέτει ρεαλιστικούς στόχους για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας του, αναπτύσσει  στρατηγικές για την επίτευξη των στόχων του, ενώ λαμβάνει συνεχώς ανατροφοδότηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ενεργειών του.

Κάθε συμβουλευτική προσέγγιση έχει σαν στόχο να σκεφτεί ο μαθητής με την βοήθεια από τον σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού:
  •  τι επθυμεί να κάνει σαν επάγγελμα (συν+βούλομαι), 
  • ποια σταδιοδρομία επιδιώκει μέσα από την αυτογνωσία (διερεύνηση των δυνατοτήτων του), 
  • με ποιο τρόπο θα αποκτήσει πρόσβαση στη σωστή πληροφόρηση 
  • την αναζήτηση και την κριτική των πηγών των πληροφοριών 
  • ωστε να αναπτύξουν την ικανότητα λήψης Απόφασης, 
  • συνειδητοποιώντας όλους εκείνους τους παράγοντες που υπεισέρχονται στη διαδικασία της λήψης της απόφασής τους, ευκαιρικα ή μη, 
  • αλλά και να βοηθηθούν στην μετάβαση από την εκπαίδευση στον κόσμο της προετοιμασίας για την εργασία, 
  • λαμβάνοντας υπόψη τις προσωπικές συνθήκες  και τις κοινωνικο-οικονομικές συγκυρίες της εποχής.
Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής αυτής περιόδου όπου οι μαθητές/τριες μαθαινουν  να βιώνουν μια νέα πραγματικότητα, οι γονείς χρειάζεται να βοηθήσουν τα παιδιά τους όχι ποιο επάγγελμα να διαλέξουν, αλλά  να κατανοήσουν ότι η επαγγελματική σταδιοδρομία εξελίσσεται διαρκώς άλλοτε σταθερά, άλλοτε όχι, και περιλάμβάνει πολλές, συχνές, πολύπλοκες, ευχάριστες, δυσάρεστες, απρόοπτες και απαιτητικές μεταβάσεις που προκαλούν αβεβαιότητα και απαιτούν συνέχεια τη λήψη νέων αποφάσεων.